Toyota har tagit emot mer än 5 000 beställningar på elsedan bZ3 i Kina den 16 april, den första försäljningsdagen. Biltillverkaren meddelade ordersiffran strax efter lanseringen.
Byggd av FAW-Toyota joint venture, Toyotas andra modell i bZ-serien och dess första elektriska sedan börjar på 260 000kr. Toppmodellen börjar på 299 000kr.
Toyota bZ3 är byggd på biltillverkarens e-TNGA-plattform som delas med bZ4X SUV och har nyckelteknologi från BYD, inklusive Blade LFP-batteriet och en elmotor från Fudi Motor, ett BYD-dotterbolag.
Modellen erbjuder två räckviddsalternativ i Kina, 51 mil och 62 mil – båda beräknade på CLTC-testcykeln. Basmodellen har en främre motor på 130 kilowatt (174 hästkrafter), medan Long Range-varianten har en främre motor på 180 kW (241 hk) och ett vridmoment på 223 pundfot (303 Newtonmeter).
Den förra drar energi från ett 49,92 kilowatt-timmars batteri medan det senare drivs av ett 65,28 kWh-paket. Toyota bZ3 stöder DC-snabbladdning, med Blade-batteriet som laddas från 30 till 80 procent på 27 minuter .
När det gäller prestandaspecifikationer, klarar den mer kraftfulla modellen 0-62 mph på 7,5 sekunder och når en topphastighet som är begränsad till 160 km/h. Det är inget att skriva hem om, men hyggliga siffror ändå för priset – om inte Zeekr X med sin 3,7-sekunders 0-62 mph sprint beaktas .
Toyota bZ3 är ungefär samma storlek som Tesla Model 3, mäter 186 tum (4 725 millimeter) i längd, 72,2 tum (1 835 mm) i bredd, 58 tum (1 475 mm) på höjden, med en hjulbas på 113,4 tum (2 880 mm) mm). Förutom Model 3 kommer den att konkurrera på den kinesiska marknaden med BYD Seal och andra elektriska sedaner.
Toyota bZ3 byggs vid FAW-Toyotas fabrik i Tianjin, Kina, som officiellt färdigställdes i oktober 2022. Anläggningen har en årlig kapacitet på 200 000 enheter och byggde det första bZ3-fordonet den 3 mars. Toyota bZ3 sedan och bZ4X SUV är tillverkas på samma löpande band.
Kommentarer