Jozef Kabaň , chef för Volkswagen Design, ser idag full av respekt på Volkswagen Phaeton D2, som aldrig gick i serieproduktion: "Bilen har fortfarande ett mycket attraktivt utseende och vackra proportioner, och den imponerar med sin påtagliga höga kvalitet och värde. .” Tillsammans med sina kollegor Marco Pavone, chef för exteriördesign, och Tomasz Bachorski, chef för inredning, är Kabaň för närvarande ansvarig för att designa de framtida Volkswagen-modellerna. Attribut som kvalitet och värde, som kännetecknade Phaeton redan från början och underströk dess premiumambitioner, spelar fortfarande en viktig roll hos Volkswagen idag.
Den körbara engångsmodellen Phaeton D2 föregicks av en intern urvalsprocess för att välja mellan fyra olika koncept. Designen som producerats av Pavone och Bachorski fick nicken och imponerade med sina sportiga och platta konturer och högkvalitativa interiör. Prototypen nära serie, som baserades på den modulära longitudinella matrisen (MLB), byggdes sedan för det slutliga beslutet av förvaltningsrådet. Men eftersom all energi var inriktad på att anpassa Volkswagen för elektrisk mobilitet, beslutades det att inte fortsätta med lyxsalongen.
Även om den planerade efterföljarmodellen inte förverkligades som ett resultat av detta beslut, visade den första Phaeton vad Volkswagen kunde redan för 20 år sedan med sin lyxiga komfort, innovativa drivsystem och banbrytande finishkvalitet. Det uppnådde därför haloeffekter för hela varumärket, vilket fortfarande kan upplevas i många modeller ända fram till idag. Tomasz Bachorski, ansvarig för interiören av premiummodellen då, säger: "Det faktum att Phaeton D2 var före sin tid kan idag ses i funktioner som den böjda displayen, som planerades för Phaeton-efterträdaren och som var lanserades på marknaden 2018 i Touaregs Innovision Cockpit.”
er tillbaka på 20 år av Phaeton – inträde i lyxsegmentet. Projektet som lanserades av Volkswagens tidigare styrelseordförande Ferdinand Piëch i slutet av nittiotalet var ambitiöst redan från början. Han ville öppna upp ett nytt marknadssegment för Volkswagen med en lyxsalong och samtidigt ta hela varumärket till en ny nivå.
5,06 meter lång, 1,90 meter bred, 1,45 meter hög – enbart dessa dimensioner innebar en plats för Phaeton bland sina konkurrenter i lyxsegmentet. Men trots sin storlek var dess visuella utseende underskattat. Dess flödande design med lätt kupolformade taklinjer skapade ett tidlöst och ostentativt utseende. De enda som sticker ut var de runda bakljusklustren på baksidan installerade under rektangulära täckglaselement.
Elegans och material av högsta kvalitet. Kroppens lugna konturer rymde en interiör som utstrålade stilfull elegans. Krom, träfanér bestående av upp till 30 materiallager och läder – denna trio samlades på växelväljaren på den automatiska växellådan, som verkade lika solid och kraftfull som tryckspaken på en motoryacht. Träpaneler täckte ventilerna, som öppnades elektriskt och ljudlöst när det krävdes beroende på inställningen av den automatiska luftkonditioneringen och solinstrålningen. Ventilationen fungerade nästan utan drag även vid den högsta inställningen.
Lounge på hjul. Phaetons interiör var en mobil lounge, där kompromisslös kvalitet och förstklassiga material kombinerades med kärleksfullt arrangerade tekniska detaljer. De åkande i fordonet var isolerade från omvärlden av dörrar som stängdes med en tillfredsställande duns och tjocka glasrutor, medan mellanrummen mellan komponenterna var extremt smala och strikt parallella. Det valfria ljudsystemet Dynaudio tillfredsställde även kräsna hi-fi-entusiaster.
Phaeton kom verkligen till sin rätt på långa resor. Dess standard pneumatiska fjädring med adaptiv dämpning gjorde att den kunde glida mjukt och mjukt på motorvägen. Tack vare sin extremt höga vridstyvhet skramlade eller knarrade inte kroppen alls. Motorhuven, dörrarna och bagageluckan var gjorda av aluminium. En Phaeton-version förlängd med 120 millimeter med rikligt utrymme baktill i kupén fanns också som chaufförsmodell. Individuella säten med massage och ventilation fanns som tillval – som i standardversionen.
Namnet Phaeton symboliserade också den stora salongens exklusiva status. Detta var inte bara en referens till grekisk mytologi, utan representerade också en länk till klassiska modeller från Horch och Ŝkoda med samma namn.
Kommentarer